Cubroid – nauka kodowania z użyciem elektronicznych kostek kompatybilnych z Lego

Napisane przez 26 wrz 2017 w Aplikacje, Nauka, Zabawki
Dodaj komentarz

klocki do nauki programowania

 

Połączenie nauki z zabawą największe trudności napotyka w polskiej szkole, ale co tu dużo mówić – sprawa w ogóle nie należy do najłatwiejszych. Coraz silniejszy na świecie staje się trend łączenia tych dwóch pozornie przeciwstawnych, a tak naprawdę dogłębnie związanych ze sobą aktywności.

Klocki LEGO, znane jako świetna zabawka – przy odpowiedniej ilości elementów, dają ogromne możliwości twórcze. Głównie statyczne, ale nie tylko, bo jest przecież LEGO Mindstorms – mikrokomputer, który możemy z klockami łączyć i wyposażyć je w rozmaite sensory, silniczki i siłowniki. Dzięki nim, nasze klockowe dzieło staje się robotem. Żeby ożywić konstrukcję, nie wystarczy jednak samo połączenie elementów. Trzeba jeszcze, nauczyć je myśleć po naszemu, czyli zaprogramować do wykonywania określonych czynności. I tu zaczynają się schody – mieliśmy styczność z drugą ewolucją Mindstorms i okazało się, że zmuszenie robota do współpracy, nie jest wcale proste. A szkoda, bo trudność w używaniu zabawki może do niej skutecznie zniechęcić mniej wprawnych użytkowników.

Cubroid to nieco inny, w naszym odczuciu prostszy sposób na „ożywienie” klocków LEGO, który być może pozwoli cieszyć się sukcesami bez poprzedzającej je nadmiernej frustracji. Jest to zestaw kilku kostek, które można łączyć z klockami LEGO, a z których każda ma swoją indywidualną, interaktywną funkcję. Mamy więc kostkę reagującą na zbliżenie oraz taką, która działa na dotyk. Jest kostka świecąca i jest wydająca dźwięki. Jest wreszcie kostka z silniczkiem i kostka główna, dzięki której wszystkie pozostałe mogą ze sobą współpracować. Dodajmy – współpracować bezprzewodowo!

 

cubroid_2

 

Kwestię zaprogramowania odpowiednich ruchów, czy też zachowań zrobotyzowanych klocków, Cubroid pozwala nam rozwiązać na kilka sposobów:
1) poprzez aplikację typu kontroler, którą możemy sterować funkcjami kostek przy pomocy wirtualnego pilota;
2) prostą aplikacją, w której programowanie polega na ustawianiu poszczególnych działań w odpowiadającej nam kolejności;
3) zaawansowaną aplikacją Scratch, stworzoną przez MIT Media Lab;
4) albo trybem automatycznym, w którym za sterowanie poszczególnymi kostkami odpowiedzialna jest główna kostka i wbudowane w nią algorytmy.

Cubroid jak na razie jest na etapie zaawansowanej kampanii na Kickstarterze, gdzie podstawowy zestaw można zamówić (i tym samym wesprzeć projekt) za 149$ – otrzymujemy za to 66 kocków, ale tylko 4 kostki specjalne – z czujnikiem zbliżenia, z diodami LED i dwie z silniczkami.  Zestaw wyposażony we wszystkie wcześniej wymienione moduły kosztuje 269$. Chyba nadal trochę taniej, niż Mindstorms.

Kampania potrwa jeszcze ponad miesiąc i jak na razie zyskała poparcie 87 osób, co przełożyło się na 47 500$. Trzymamy kciuki, żeby projekt się udał!

 




#

Odpowiedz